Protecția Integrității Personale în Contextul Avansului Tehnologic
Suveranitatea Datelor Personale și Responsabilitatea în Mediul Digital
Propunerea vizează actualizarea legislației pentru a proteja cetățenii împotriva utilizării neautorizate a neurotehnologiei și altor forme de tehnologie invazive. Aceasta include interzicerea manipulării activității neuronale și a oricărui act care ar putea afecta autonomia personală și capacitatea de a lua decizii liber. Scopul este de a preveni riscurile asociate cu progresul tehnologic care pot amenința integritatea fizică și mentală a individului.
Inițiativa subliniază necesitatea protejării drepturilor de proprietate intelectuală și a imaginii personale în spațiul virtual, impunând reguli stricte pentru entitățile care operează platforme online, rețele de socializare și servicii de cloud. Se propune extinderea jurisdicției românești asupra litigiilor online, asigurând că cetățenii români pot beneficia de protecție juridică efectivă în fața oricăror încălcări ale drepturilor lor digitale.
În prezent, societatea se confruntă cu riscuri semnificative legate de protecția datelor și integritatea personală în fața avansului rapid al tehnologiei, evidențiind o nevoie critică de actualizare legislativă.
Propunerile Blocului Suveranist Român promit să aducă o transformare profundă în modul în care societatea românească se raportează la digitalizare, oferind cetățenilor un cadru legislativ robust pentru protecția datelor personale și integritatea individuală, garantând astfel o societate mai sigură și mai suverană în context digital.
Câteva din modificările pe care le vom aduce
- Completarea articolul 64 din Codul Civil, instituind noi garanții cu privire la integritatea individuală fizică sau mentală a persoanei. Au fost avute în vedere atât evoluțiile tehnologice din ultimii ani, cât și ultimele rezultate ale studiile celor mai evoluate laboratoare de cercetare în domeniu, toate acestea creând premizele unor posibile intruziuni la nivelul creierului prin utilizarea neurotehnologiei. Având în vedere riscurile potențiale reprezentate de nereglementarea unui domeniu care poate avea efecte directe asupra cetățeanului român ca individ, dar și a colectivităților în ansamblul lor, ambele putând cauza influențe necontrolate asupra societății și, deci implicit, asupra suveranității naționale, s-a interzis folosirea sau deținerea oricărui dispozitiv al cărui scop este accesarea sau manipularea activității neuronale, sau diminuarea autonomiei voinței sau capacității cetățenilor de a lua decizii în mod liber;
- Se va introduce un nou articol în Codul penal, articolul 1951, cu denumirea marginală “Perturbarea sau modificarea integrității fizice sau mentale”, prin care sunt incriminate faptele de încălcare a dispozițiilor Codului Civil prevăzute la articolul 64, precum a fost modificat de prezentul proiect de Lege. Astfel, a fost pedepsită “Perturbarea sau modificarea integrității individuale fizice sau mentale a unei persoane fără consimțământul scris, expres, informat și liber exprimat al acesteia”, dar și de a deține sau a folosi orice sistem sau dispozitiv al cărui scop este accesarea sau manipularea activității neuronale, de a accesa sau manipula activitatea neuronală a persoanei, precum și orice intervenție asupra conexiunilor neuronale sau intruziune la nivelul creierului, într-un mod invaziv sau neinvaziv, în lipsa consimțământului scris, expres, informat și liber exprimat al persoanei”. Dispozițiile legale astfel introduse în Codul Penal sunt necesare pentru apărarea valorilor sociale ocrotite de norma civilă dar și pentru apărarea drepturilor și integrității fizice și mentale ale cetățeanului român, ca elemente fundamentale ale suveranității naționale;
Reglementarea relației dintre cetățeanul român și entitățile care dețin sau operează rețele de socializare sau alte medii și rețele de socializare, a mediilor Cloud de stocare, a site-urilor online sau a sistemelor de operare, apărarea drepturilor cetățeanului român fiind unul dintre atributele suveranității unui stat. Se urmărește protejarea dreptului la imagine, la liberă exprimare precum și apărarea dreptului de proprietate intelectuală a cetățeanului român în raport cu orice entități juridice, indiferent dacă acestea își au sediul în România sau nu, aducând competența de judecare a posibilelor litigii către instanțele naționale. Această măsură are ca scop aducerea sub jurisdicție românească a oricăror acte sau fapte săvârșite în mediul online, raporturile dintre cetățenii români și orice entitate care este operator sau deținător al mediilor virtuale și rețelelor de socializare, al mediilor Cloud de stocare, al site-urilor online precum și a sistemelor de operare trebuind să fie verificate de către autoritățile române. Nu în ultimul rând, dispoziția legală pune în acord legislația națională cu recomandarea Parlamentului European care a subliniat că responsabilitatea pentru asigurarea respectării legii trebuie să revină autorităților publice și că, în cele din urmă, deciziile ar trebui să aparțină unui sistem judiciar independent, și nu unei entități comerciale private.