Câteva cuvinte despre prezentul nostru și urmările acțiunilor noastre
În contextul actual, sănătatea reprezintă unul dintre cele mai discutate și prioritizate aspecte la nivel global, reflectând o înțelegere tot mai profundă a modului în care acțiunile noastre individuale și colective influențează starea de bine a populației. Pandemia de COVID-19, alături de alte provocări sanitare emergente, a accentuat importanța solidarității, a responsabilității și a acțiunii rapide în domeniul sănătății publice.
În concluzie, responsabilitatea pentru sănătatea populației României este una partajată, ce revine atât cetățenilor, cât și autorităților. Prin adoptarea unui comportament responsabil, informarea corectă și accesul la servicii de sănătate de calitate, se poate asigura o îmbunătățire semnificativă a stării de sănătate a cetățenilor și a sistemului sanitar din România. Astfel, fiecare acțiune contează în construirea unui viitor mai sănătos pentru toți românii.
Eficiența actuală a sistemului de sănătate din România reflectă o luptă continuă între resurse limitate și nevoile crescânde ale populației. Investițiile în infrastructură, personal medical și tehnologie rămân esențiale pentru îmbunătățirea accesului la îngrijiri de calitate și pentru reducerea disparităților regionale în domeniul sănătății.
Viitorul își deschide porțile în fața noastră, plin de promisiuni și oportunități, gata să fie modelat prin inovație și colaborare. Împreună, avem puterea de a crea o lume mai bună, în care tehnologia și sustenabilitatea merg mână în mână spre progres.
Câteva din modificările pe care le vom aduce
– Interdicția de a supune cetățenii la tratamente medicale experimentale sau la orice fel de tratament medicale fără consimțământul scris, complet și onest informat al pacientului
– Protejarea identității sexuale dobândite la naștere a copiilor
- Abrogarea, în integralitate, a Legii 55/2020, plecând de la considerentele expuse de către Curtea Constituțională în Decizia 457/2020. În motivarea acestei Decizii, Curtea Constituțională a reținut fără echivoc că “A „construi“ prin lege o instituție nouă – „starea de alertă“, cu un regim evident mai puțin restrictiv decât starea de urgență reglementată de legiuitorul constituent – dar care să permită eludarea cadrului constituțional care guvernează legalitatea, separația puterilor în stat, condițiile restrângerii exercițiului unor drepturi și al unor libertăți, contravine exigențelor generale ale statului de drept, astfel cum sunt consacrate de Constituția României.” Pentru a ajunge la această concluzie, Curte Constituțională a reținut și că “chiar și în stare de urgență publică, principiul fundamental al statului de drept trebuie să Statul de drept constă în mai multe aspect, care sunt toate de importanță capitală și trebuie menținute într-un mod integral. Aceste elemente sunt principiul legalității, separarea puterilor, împărțirea puterilor, drepturile omului, monopolul statului asupra forței, administrarea publică și independentă a justiției, protecția vieții private, dreptul la vot, libertatea de acces la puterea politică, participarea democratică a cetățenilor și supravegherea de către aceștia a procesului decizional, luarea deciziilor, transparența guvernării, libertatea de exprimare, asociere și întrunire, drepturile minorităților, precum și regula majorității în luarea deciziilor politice. Statul de drept înseamnă că agențiile guvernamentale trebuie să funcționeze în cadrul legii și acțiunile lor trebuie să fie supuse controlului de către instanțele independente. Securitatea juridică a persoanelor trebuie să fie garantată.” Având în vedere toate aceste aspecte, caracterul vădit neconstituțional al Legii 55/2020, toate produse de starea de presiune dată de situația pandemică în care a fost adoptată această dispoziție legală, dar și necesitatea reluării în condiții de normalitate a procesului legislativ, unica soluție pentru revenirea la starea de legalitate și constituționalitate ca unice modalități de exercitare a suveranității naționale este abrogarea integrală a Legii 55/2020;
- Modificarea Legii privind drepturile pacientului 46/2003, impunând obținerea acordului și consimțământului scris al pacientului anterior administrării medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale și a altor mijloace terapeutice. Măsura este absolut necesară pentru întărirea dreptului cetățeanului la viață și la integritate fizica și psihică, puse în concordanță cu libertatea conștiinț Fiecare dintre acestea sunt elemente indisolubil legate de suveranitatea poporului văzut ca totalitate a cetățenilor ale căror drepturi și libertăți trebuie să fie garantate. Pentru același motiv, la alienatul 2 al articolului 4 este interzisă și orice discriminare, pozitivă sau negativă ca urmare a acceptării sau refuzului unui tratament sau dispozitiv medical. Orice discriminare este contrară Constituției fiind de natură a afecta drepturile și libertățile unei părți a poporului, fapt care afectează în mod direct nu doar dreptul cetățeanului ca individ, ci însăși suveranitatea statului român prin discriminarea și limitarea drepturilor unei părți din societate;
- Apărarea stării de sănătate a poporului român, deținător al suveranității naționale, fiind aduse modificări la Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, prin care sunt interzise comercializarea sau folosirea medicamentelor, vaccinurilor, dispozitivelor medicale și a altor produse farmaceutice pentru care producărorul nu oferă garanții și remedii dovedit viabile sau pentru care nu s-au efectuat teste clinice complete. De asemenea, la alineatul 2 sunt abrogate 3 subpuncte ale articolului 811 din Legea 95 din 14 aprilie 2006, care permit unele modalități imorale de publicitate pentru medicamente cu impact direct asupra stării de sănătate a poporului român, fapt care periclitează suveranitatea națională. Pentru aceleași motive, la alineatul 3 s-a modificat art. 813 din Legea 95/2006, interzicându-se orice formă de reclamă comercială la televiziune, radio și pe rețelele de socializare pentru medicamente autorizate sau neautorizate, vaccinuri, dispozitive medicale și alte produse farmaceutice. Pentru aceleași considerente a fost interzisă și distribuția directă a medicamentelor către populație de către fabricanți în scopuri promoționale;
- Modificarea Legii 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, introducându-se dispoziții cu privire la apărarea integrității fizice și psihice a minorului, în calitatea sa de cetățean deținător de drepturi. Astfel, este interzisă până la vârsta de 18 ani orice formă de intervenție asupra trupului minorului având ca scop modificarea identității sexuale dobândită la nașterea acestuia. În același timp, este interzisă punerea la dispoziția copiilor a oricăror materiale cu caracter pornografic sau care promovează abaterea de la identitatea de gen, aceste materiale putând fi cauza unor traume psihice care vor marca întreaga existență a cetăț La adoptarea acestor modificări se are în vedere atât interesul superior al copilului cât și dreptul acestuia de a decide și de a dispune în cunoștință de cauză de trupul său după momentul atingerii maturității psihice, urmând a fi eliminate orice posibile influențe premature asupra dezvoltării fizice și psihice normale a cetățeanului român. Nu în ultimul rând, sunt avute în vedere și caracterul ireversibil al oricăror modificări premature de gen, modificări ce vor avea un efect negativ atât asupra dezvoltării minorului, cât și influența directă pe care schimbările de gen operate în timpul minoratului le vor avea asupra natalității în România, aspect care influențează în mod direct suveranitatea națională;
- Completarea articolul 64 din Codul Civil, instituind noi garanții cu privire la integritatea individuală fizică sau mentală a persoanei. Au fost avute în vedere atât evoluțiile tehnologice din ultimii ani, cât și ultimele rezultate ale studiile celor mai evoluate laboratoare de cercetare în domeniu, toate acestea creând premizele unor posibile intruziuni la nivelul creierului prin utilizarea neurotehnologiei. Având în vedere riscurile potențiale reprezentate de nereglementarea unui domeniu care poate avea efecte directe asupra cetățeanului român ca individ, dar și a colectivităților în ansamblul lor, ambele putând cauza influențe necontrolate asupra societății și, deci implicit, asupra suveranității naționale, s-a interzis folosirea sau deținerea oricărui dispozitiv al cărui scop este accesarea sau manipularea activității neuronale, sau diminuarea autonomiei voinței sau capacității cetățenilor de a lua decizii în mod liber;
- Se va introduce un nou articol în Codul penal, articolul 1951, cu denumirea marginală “Perturbarea sau modificarea integrității fizice sau mentale”, prin care sunt incriminate faptele de încălcare a dispozițiilor Codului Civil prevăzute la articolul 64, precum a fost modificat de prezentul proiect de Lege. Astfel, a fost pedepsită “Perturbarea sau modificarea integrității individuale fizice sau mentale a unei persoane fără consimțământul scris, expres, informat și liber exprimat al acesteia”, dar și de a deține sau a folosi orice sistem sau dispozitiv al cărui scop este accesarea sau manipularea activității neuronale, de a accesa sau manipula activitatea neuronală a persoanei, precum și orice intervenție asupra conexiunilor neuronale sau intruziune la nivelul creierului, într-un mod invaziv sau neinvaziv, în lipsa consimțământului scris, expres, informat și liber exprimat al persoanei”. Dispozițiile legale astfel introduse în Codul Penal sunt necesare pentru apărarea valorilor sociale ocrotite de norma civilă dar și pentru apărarea drepturilor și integrității fizice și mentale ale cetățeanului român, ca elemente fundamentale ale suveranității naționale;
- Se va modifica 197 Cod penal cu titlul marginal “Relele tratamente aplicate minorului”, introducând două noi alineate, respectiv alineatele 2 și 3. La alineatul 2 al articolului 197 este incriminată “Fapta de a determina minorul care nu a împlinit vârsta de 18 ani să își modifice identitatea sexuală biologică dobândită la naștere” , indiferent dacă aceasta a avut sau nu finalitatea urmărită de făptuitor. Motivul incriminării acestei fapte constă în gravele perturbări mentale, psihice și comportamentale pe care o asemenea faptă o poate avea asupra minorului, chiar dacă minorul nu poate dispune singur cu privire la modificarea efectivă, fizică, a identității sale sexuale dobândită a naștere. Alineatul 3 introduce o agravantă a faptei prevăzute la alineatul 2, astfel cum a fost introdus de prezentul proiect de lege, majorând cu o treime pedeapsa aplicată făptuitorului dacă acesta are calitatea de părinte, tutore, institutor sau profesor sau dacă fapta în sine a produs consecințe fizice asupra minorului, indiferent de calitatea făptuitorului.