Demilitarizarea și Controlul Democratic al Serviciilor de Informații
Întărirea Capacității de Apărare a României
Blocul Suveranist Român propune restructurarea serviciilor de informații pentru a opera exclusiv într-un cadru civil, subliniind importanța supravegherii și controlului democratic asupra acestor instituții. Aceasta implică numirea conducătorilor de către Parlament și garantarea transparenței în activitățile lor, asigurând astfel că serviciile de informații servesc interesele naționale în deplină concordanță cu valorile democratice.
Inițiativa include stabilirea unui cadru legislativ care să permită Parlamentului să decidă asupra prezenței trupelor străine pe teritoriul național, introducerea liderilor celor două Camere în CSAT, și crearea Gărzii Naționale ca forță de apărare voluntară a cetățenilor. Se propune, de asemenea, achiziționarea directă de echipamente militare noi de la producători, pentru a evita achiziția de echipamente învechite și pentru a întări capacitatea defensivă a țării.
Subliniem situația actuală a sistemului de securitate și apărare națională a României, evidențiind necesitatea unor schimbări profunde pentru a răspunde mai eficient la provocările contemporane și pentru a asigura un control democratic asupra instituțiilor cheie.
Anticipăm rezultatele propunerilor Blocului Suveranist Român, accentuând tranziția către un sistem de securitate și apărare reformat, care valorizează suveranitatea națională, participarea civică și alinierea la standardele democratice internaționale.
Câteva din modificările pe care le vom aduce
– Întărirea și garantarea dreptului la apărare fără imixtiuni și condiționări din partea statului;
- Serviciile de informații și cele asimilate acestora se vor organiza exclusiv în sistem civil, în condițiile legii, ceea ce însemnă demilitarizarea serviciilor de informații;
- Numirea șefilor serviciilor de informații va fi făcută de către Parlament, în ședință comună a celor două camere;
- Dreptul exclusiv al Parlamentului de a da acordul prealabil pentru ca, pe timp de pace, trupe străine să intre, staționeze sau să desfășoare operațiuni pe teritoriul României;
- Includerea în CSAT a șefilor celor două Camere ale Parlamentului;
- Președintele va acorda gradele de mareșal, de general și de amiral numai cu avizul conform al comisiilor de specialitate ale Parlamentului;
- modificarea, în sensul descris mai sus, a Ordonanței de urgență 1/1999, eliminând posibilitatea restrângerii exercițiului drepturilor fundamentale pe durata stării de asediu și a stării de urgență. A fost avut în vedere faptul că nicio situație, oricât de excepțională ar fi aceasta, nu poate justifica restrângerea unor drepturi inerente condiției umane și a calității de cetățean, fapt confirmat de modul de redactare al art. 15 din Constituție: “(1) Cetățenii beneficiază de drepturile și de libertățile consacrate prin Constituție și prin alte legi și au obligațiile prevăzute de acestea.”. Astfel, Dreptul la viața și la integritate fizica și psihică, Dreptul la apărare, Dreptul la Liberă circulație, Dreptul la viața intimă, familială și privată, la Inviolabilitatea domiciliului, la libertatea conștiinței sau la libertatea de exprimare nu pot fi limitate pentru niciun motiv, restrângerea acestora neputând avea ca finalitate ipotetică ieșirea dintr-o situație excepțională, ci adâncirea unei stări de anormalitate;
- Se va introduce un nou Alineat la articolul 398 Cod Penal cu titlul marginal “Înalta trădare”, alineatul 2, care instituie o agravantă la infracțiunea incriminată la alineatul 1, crescând limitele de pedeapsă pentru fapta de a intra în legătură cu o putere sau cu o organizație străină ori cu agenți ai acestora, în scopul de a suprima sau știrbi unitatea și indivizibilitatea, suveranitatea sau independența statului, prin subminare economică, politică sau a capacității de apărare a statului, dacă această faptă a produs pagube importante economiei naț Astfel, cum spune în însăși textul alineatului 1, fapta incriminată este de natură a pune în pericol suveranitatea națională, creșterea limitelor de pedeapsă pentru consecințele grave ale faptei având scopul de a fi un mijloc de disuaziune pentru făptuitori, cu atât mai mult cu cât făptuitorii pot fi persoane cu poziții importante în cadrul statului român;
- se va modifica Legea 51/1991 privind securitatea națională, o lege anterioară intrării României în NATO și care prevede o serie de dispoziții de sorginte sovietică, precum cele care prevăd militarizarea serviciilor secrete;
- pentru armonizarea legislației naționale cu legislația aliaților NATO și din Uniunea Europeană, se va legifera demilitarizarea totală a serviciilor de informații, contrainformații, pază, telecomunicații speciale și a celor asimilate acestora;
- modifică Legea nr. 191 din 19 octombrie 1998 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Protecţie şi Pază și se pune în acord cu dispozițiile Legii 51/1991, astfel cum aceasta va fi fost modificată;
- Se va institui Garda Națională în baza principiului apărării întregului teritoriu național de către întregul popor pe bază de voluntariat. Garda Națională este parte integrantă a sistemului național de apărare, fiind subordonată direct Parlamentului și având în componența sa voluntari din cadrul populației civile care au vârsta între 18 ani și 55 de ani. Garda națională este instituită ca necesitate a implicării cetățeanului român în apărarea permanentă a democrației, integrității și suveranității României, în condițiile profesionalizării armatei, a scăderii numărului de soldați profesioniști și a implicării armatei în teatre de operațiuni aflate la mii de kilometri distanță de granițele ță Pentru aceste motive, instruirea militară periodică a voluntarului cetățean român care nu este de profesie militar și posibilitatea de a avea un număr de cetățeni permanent în stare de vigilență este de natură a întări capacitatea de apărare a țării, fiind o garanție suplimentară pentru suveranitatea națională;
- se va legifera obligativitatea achiziționării de echipamente militare noi, direct de la producător, în condițiile respectării legislației off-set în vigoare, respectiv OUG 189/2002. Această măsură a devenit necesară în urma achiziției de către statul roman, în ultimii ani, a unor echipamente militare vetuste și inutile la prețuri exorbitante, fapt care este de natură a pune în pericol siguranța și suveranitatea națională.